Menukaart omgevingsgesprek
Op deze menukaart vind je tips en ideeën voor het organiseren van een omgevingsgesprek over je plan(nen). Je kiest uit de zogenaamde ‘amuses’ als jouw plan een kleine aanpassing of een bescheiden evenement is. Bij grotere plannen of evenementen ga je met meer mensen in gesprek. Hiervoor kies je een ‘voorgerecht’ of een ‘hoofdgerecht’. Voor de terugkoppeling kies je uit de ‘nagerechten’.
Kom je er niet uit?
Neem dan persoonlijk contact met ons op via (013) 529 13 11 of stuur een e-mail aan administratievergunningen@oisterwijk.nl.
Amuses voor kleine plannen
Informatiebrief
Leg in een brief kort uit wat jouw plan is: wat, wanneer en hoe. In de informatiebrief kan ook een uitnodiging voor een (keukentafel) gesprek staan.
Keukentafelgesprek
Nodig buren en andere betrokkenen uit voor een gesprek aan de keukentafel. Laat je plan zien en licht dit toe.
Enquête
Leg op een A4-tje uit kort uit wat je plan is en stel enkele vragen hierover. Wat vinden buren en betrokkenen ervan?
Reactieformulier
Leg op een A4-tje uit kort uit wat je plannen zijn en vraag om een schriftelijke reactie (op een formulier of per mail).
Voorgerechten voor middelgrote plannen
Informatie via sociale media
Gebruik sociale media, zoals Facebook, Instagram en Twitter om informatie over je plan te delen en reacties te krijgen.
(E-mail) nieuwsbrief
Informeer alle betrokkenen over je plan, eventuele bijeenkomsten en over de voortgang. Dat kan met een papieren versie per post of een digitale versie via e-mail.
(Online) enquête
Verzamel informatie over wat de buurt of andere belanghebbenden van jouw plan vinden. Of peil alvast de meningen ruim voor de uitwerking van je plan.
Inloopbijeenkomst
Organiseer een bijeenkomst en laat betrokkenen weten waar en wanneer zij binnen mogen lopen voor nadere informatie en het geven van een reactie.
Informatiebijeenkomst met presentatie
Organiseer een bijeenkomst en nodig betrokkenen uit voor een presentatie van je plan en geef de gelegenheid om vragen te stellen.
Stemming tijdens bijeenkomst
Zie ‘Informatiebijeenkomst met presentatie’, maar dan in combinatie met een stemming (bijvoorbeeld als er verschillende mogelijkheden zijn).
Informatie op projectwebsite of blog/vlog
Deel de plannen via een projectpagina op een website of gebruik hiervoor een blog of vlog.
Hoofdgerechten voor grote plannen
Informatiebijeenkomst met interactie
Organiseer een bijeenkomst en nodig betrokkenen uit voor een presentatie van uw plan. Hierna is er ruimte om in groepjes in gesprek te gaan en met ideeën te komen over hoe het plan verder verbeterd kan worden. Soms is het handig om een on- afhankelijke gesprekleider uit te nodigen, bijvoorbeeld om de aanwezigen onderling in debat te laten gaan.
Interactie via sociale media
Presenteer de concept-plannen op (een projectpagina van) een website. Geef ruimte om te reageren via sociale media en geef mogelijkheden om onderling op elkaar te reageren.
Animatie of YouTube-filmpje
Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Licht uw plan toe met een animatie op een website of YouTube. Informeer de betrokken hierover.
Brainstormsessie
Bespreek uw concept-plan eerst met belanghebbenden en vraag wat hun ideeën zijn. Ook kunt u meerdere ideeën ‘in de groep gooien’. De resultaten kunt u gebruiken voor de (verdere) uitwerking van uw plan.
Inspiratiesessie
Nodig mensen uit om met creatieve ideeën te komen en daarover in gesprek te gaan. Geef inspirerende voorbeelden hoe ergens anders een locatie is ingericht of een vergelijkbaar plan is uitgevoerd. Maak de mensen enthousiast. Dit kan tot nieuwe ideeën leiden.
Informatiemarkt
Organiseer een informatiemarkt en nodig iedereen uit. In verschillende kraampjes kunt u verschillende onderdelen van uw plan toelichten. Het gaat dan om een groter plan, dat u met een groep of een team kunt presenteren en uitleggen.
Nagerechten terugkoppeling
Verslag op papier
Maak een (kort) verslag van de bijeenkomst en stuur dit naar de deelnemers.
Verslag op blog of projectwebsite
Maak een (kort) verslag van de bijeenkomst in de vorm van een blog, vlog of een schriftelijk verslag en zet dat op de (project)website.
Interactie via sociale media
Houd sociale media nauwlettend in de gaten. Kijk welke reacties er komen en geef actief een reactie.
Evaluatie
Zet de ervaringen van bijvoorbeeld een informatiebijeenkomst of een inspiratiesessie op een rij. Door het verzamelen, verwerken, bekijken en presenteren van informatie is het gemakkelijk om de vervolgstappen te bepalen. Ook andere aanwezigen/ betrokkenen kunnen hieraan meewerken. Deel het evaluatieverslag per post, via e-mail of op de projectwebsite.
(Online) enquête
Met een (online) enquête kun je veel informatie inwinnen, onder andere:
- hoe de aanwezigen een bijeenkomst hebben ervaren;
- wat anderen van je plannen vinden;
- welke verbeteringen van je plannen mogelijk zijn;
- hoe buurtbewoners op de hoogte gehouden willen worden.