Reconstructie Kantstraat

De Kantstraat in Haaren richten we opnieuw in. In 2024 bereiden we dit project voor. Op deze pagina volg je het voorbereidingstraject.  

De Kantstraat is al heel erg lang een veelgebruikte weg in Haaren. De inrichting van de straat is al enkele tientallen jaren oud en heeft in de tussentijd diverse aanpassingen gehad. Nu we groot onderhoud gaan doen kijken we ook naar een nieuwe inrichting van de weg. 


Waarom een nieuwe inrichting?

De Kantstraat heeft altijd een belangrijke ontsluitende functie vervuld. In de afgelopen decennia is de functie van de straat veranderd. Doordat Haaren is gegroeid ligt het minder aan de rand van het dorp, maar meer in het dorp. Omdat er veel gebouwd is heeft de straat ook meer een woonfunctie gekregen. Aanwonenden ondervinden hinder van het (zwaar) verkeer. Omdat de inrichting van de straat niet meer aansluit bij de functie gedraagt het verkeer zich niet altijd zoals wenselijk is.

Inmiddels heeft de straat groot onderhoud nodig. Zo dient een groot deel van de verharding vervangen te worden en leggen we een ontbrekend stuk regenwaterriool aan. Dat betekent dat alles open gaat. Daarmee hebben we de gelegenheid de straat de inrichting te geven die bij de functie hoort. Dat betekent nog steeds een ontsluitende functie, maar wel duidelijker een ‘woonstraat’.


Waar we aan het werk gaan

We gaan aan de slag tussen de rotonde aan de Monseigneur Zwijsenstraat en de kruising met de Oude Baan. Dit sluit aan op de herinrichting van de Oude Baan, die we in het najaar van 2024 gaan uitvoeren.


Wat we al gedaan hebben

Afgelopen winter hebben de bewoners van de Kantstraat een uitnodiging voor een digitale enquête gekregen over hoe zij hun straat beleven. Deze informatie geeft een goed algemeen beeld van de aandachtspunten wanneer we gaan herinrichten. Tijdens een bewonersavond op 16 mei hebben we deze resultaten van deze enquête besproken.

De komende maanden gebruiken we voor verder vooronderzoek. We verzamelen gegevens over de bodem en verhardingen en onderzoeken welke mogelijke varianten op het ontwerp mogelijk zijn. Of dat één of meerdere varianten zijn weten we nog niet. Als we dit onderzocht hebben volgt een nieuwe bewonersbijeenkomst. We presenteren dan de mogelijkheden en onderbouwen hoe we tot deze keuze zijn gekomen. Na een eerste reactie van de belanghebbenden bepalen we hoe we het vervolg inzetten.


Bewonersavond 24 september

Tijdens de bewonersavond is gesproken over:

  • Ontwerpproces; inrichtingsconcept
  • Bewonersenquete 
  • Samenvatting 1e bewonersavond
  • Wat is het probleem?
  • Waar willen we naar toe?
  • Wat zijn de kaders?
  • Planning
  • Vragenronde

Enkele belangrijke punten die benoemd zijn tijdens de bewonersavond:

Aanleiding

  • Aanleiding voor het werk is de kwaliteit van de verhardingen en behoefte voor uitbreiding riolering

Wat is het probleem?

  • Bewoners ervaren geluids- en trillingsoverlast van het verkeer
  • Beleving gedrag weggebruikers sluit niet aan bij gewenste beeld 
  • Inrichting is niet eenduidig

Waar willen we naar toe?

  • Inrichting die aansluit bij inrichting- en beheervereisten
    • 60 jaar levensduur
    • Goed te onderhouden
    • Gebiedspaspoorten
  • Inrichting die aansluit bij de functie
    • Veilige erftoegangsweg
    • Leefomgeving omwonenden
  • Inrichting die aansluit bij de omgeving
    • Oude lintbebebouwing

Tijdens het ontwerpproces is gekeken naar verkeerskundige vereisten, groentechnische vereisten en andere vereisten zoals welke functies willen we nog ruimte bieden?

De wensen en mogelijkheden zijn omschreven als:

  • Riolering
    • Aanbrengen nieuw rioolsysteem met regenwaterriool
  • Infra
    • Vervangen verhardingen
    • Doorlopende voetgangersverbinding (stoep)
  • Verkeer
    • Inrichting als ETW30 (Erftoegangsweg 30 km/u)

Verkeerskundige analyse

Tijdens de analyse is gekeken naar de functie van de weg en de hoeveelheid verkeer. Ook kijkt de verkeerskundige naar wetgeving, normeringen en duurzaamheid. Daaruit is gekomen dat de Kantstraat ingericht gaat worden als een ETW30 (Erftoegangsweg 30 km/u). Een Erftoegangsweg kent de volgende kenmerken:

  • Gericht op ‘verblijven’
  • Ontwerpsnelheid 30 km/uur
  • Uniform en overeenkomstig andere verblijfsgebieden
  • Rijbaan in elementenverharding
  • Combinatie van maatregelen zorgt voor gewenst gedrag
  • Fietsers en auto’s delen de rijbaan
  • Verlichting als in een ‘woonstraat’

Presentatie Kantstraat

Wil je de hele presentatie bekijken? Download dan de presentatie Bewonersavond 2 Kantstraat (pdf, 1.266 kb) . Dit PDF bestand is niet digitaal toegankelijk. 


Planning

juni – juli 2024

We onderzoeken de mogelijkheden voor de ontwerpvarianten en verzamelen technische informatie. Dit verwerken we in een schetsontwerp.

augustus - september 2024

Na de zomervakantie presenteren we het schetsontwerp aan de inwoners en lichten de keuzes toe. Met de opgehaalde informatie werken we het plan verder uit naar een voorlopig ontwerp.

september 2024

We bespreken het verkeerskundig advies met de bewoners en leggen enkele dilemma’s voor. Met deze informatie gaan we het schetsontwerp maken.

oktober - november 2024

Uitwerken schetsontwerp.

november - december 2024

We presenteren het schetsontwerp aan de bewoners. Met de opgehaalde informatie werken we het definitieve ontwerp verder uit.

december - februari 2025

Uitwerken definitieve ontwerp.

februari - maart 2025

Presentatie definitieve ontwerp door middel van een inloopmoment.

maart - juni 2025

Uitwerken contractstukken.

juni - juli 2025

De aanbesteding.

3e en 4e kwartaal 2025

Start realisatie.


Wegomleidingen

De Kantstraat is een belangrijke verbinding in Haaren. Wanneer de werkzaamheden starten, zorgt dat voor overlast voor weggebruikers. We stellen wegomleidingen in die we via verschillende kanalen communiceren zoals op onze pagina Werken aan de weg, Nieuwsklok en social media. 


Contactformulier

Jouw reactie

Wil je nog iets kwijt? Heb je vragen? Laat het ons weten en stuur je opmerking of vraag naar ons.
(je gegevens gebruiken we alleen voor dit project, na dit project verwijderen we definitief je contactgegevens zoals de AVG-wetgeving dat aangeeft.)


  • Marco Flaman (projectleider gemeente Oisterwijk)
  • Telefoon: (013) 529 13 11