Adresonderzoek

Het is belangrijk dat je op het juiste adres staat ingeschreven. De overheid gebruikt jouw adres in de Basisregistratie Personen (BRP). Ook andere organisaties zoals de Belastingdienst, onderwijs, zorginstellingen, de brandweer en de politie gebruiken jouw adresgegevens.

Juiste inschrijving in BRP

Iedereen is zelf verantwoordelijk voor een juiste inschrijving. Controleer daarom of je goed staat ingeschreven. Dit doe je via MijnOverheid.nl met je DigiD. Staat er iemand ingeschreven op jouw adres die daar niet meer woont? Vraag een adresonderzoek aan. Ook organisaties die gebruikmaken van de BRP kunnen dit aanvragen. De gemeente onderzoekt dan waar deze persoon echt woont. 

Hoe het werkt

  • Je kunt een aanvraag online doen. Dit kan met je DigiD. Heb je geen DigiD, neem dan contact met ons op. 
  • Wij kijken of de gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) kloppen. Als er een fout is passen we dit aan. 
  • Iemand uitschrijven op jouw adres kan niet meteen. Dit kan alleen als:
    • de vorige bewoner zelf een nieuw adres doorgeeft
    • de gemeente een afgerond adresonderzoek heeft gedaan 
  • Een adresonderzoek kan bestaan uit:
    • een huisbezoek door een medewerker van de gemeente
    • het sturen van brieven
  • Hoe lang het onderzoek duurt is verschillend. Sommige zaken zijn snel duidelijk. Andere zaken duren langer om uit te zoeken. Daarom kan het adresonderzoek enkele maanden duren. 
  • Na het onderzoek krijg je een brief met het besluit.

Kosten

Een adresonderzoek doen is gratis.