Beslissing op bezwaar (kenmerk: 142676) verkeersbesluit reserveren één parkeerplaats aan het Huysackerpad Morgestel t.b.v. het direct opladen van elektrische voertuigen.
Beslissing op bezwaar (kenmerk: 142676) verkeersbesluit reserveren één parkeerplaats aan het Huysackerpad Morgestel t.b.v. het direct opladen van elektrische voertuigen.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk (hierma: het college),
het bepaalde in artikel 2, artikel 14 en artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), artikel 24, artikel 62, artikel 67 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de daarbij behorende bijlage 1 (hierna: RVV 1990), artikel 12, artikel 21, artikel 26 en artikel 27 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: Babw), het verhandelde ter zitting d.d. 06 december 2022 en artikel 7:11 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb);
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op 22 september 2022 is namens het college een verkeersbesluit met nummer 2022-28 inhoudende het reserveren van twee parkeerplaatsen aan het Huysackerpad in Moergestel ten behoeve van het direct opladen van elektrische voertuigen. Het besluit voorziet er in dat ter plaatse van de haakse parkeervakken tegenover de woningen gelegen aan het Huysackerpad 2, 4 en 6 het verkeersbord E04 zoals omschreven in bijlage I bij het RVV 1990 wordt geplaatst met onderbord ‘alleen voor opladen elektrische voortuigen’ en met onderbord OB504. Tegen dit besluit is een bezwaarschrift ingediend;De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Oisterwijk (hierna: bezwaarschriftencommissie) heeft op 22 februari 2023 een advies uitgebracht over dit bezwaarschrift. De commissie adviseert om de bezwaren ongegrond te verklaren en het bestreden besluit van 22 september 2022 in stand te laten. De commissie constateert daarnaast echter ook dat het besluit van 22 september 2022 anders is komen te luiden dan bedoeld was. Ter zitting is namens het college aangegeven dat het slechts de bedoeling is geweest om één parkeerplaats aan het Huysackerpad in Moergestel te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit is anders in het besluit van 22 september 2022 terecht gekomen. Gelet hierop dient het besluit van september 2022 naar de mening van het college - in afwijking van het advies van de bezwaarschriftencommissie van 22 februari 2023 - te worden herroepen in die zin dat niet onderbord OB504 wordt geplaatst maar onderbord OB504r of onderbord OB504l;
Ten aanzien van de bezwaren overwegende dat:
Bezwaarmakers kort samengevat de volgende bezwaren hebben ingebracht:
1. Het besluit van 22 september 2022 levert een gevaarlijke situatie op. Het betreft een pad richting school, woonwijk en bejaardentehuis, waar veel fietsers en voetgangers komen, er is geen doorgaand autoverkeer. Lokale gebruikers kennen de situatie en rijden daarom stapvoets.
2. Het is de vraag of potentiële gebruikers de laadpalen wel kunnen vinden.
3. Lokale bewoners hebben de parkeerplaatsen zelf hard nodig vanwege de parkeerdruk in het centrum van Moergestel.
4. Bij de vergunning voor de bouw van de woningen is destijds opgelegd dat er parkeerplaatsen aangelegd moesten worden. Bewoners zijn verbaasd dat hiervan twee parkeerplaatsen afgenomen worden, en willen bovendien kosten vergoed zien indien het besluit niet wordt ingetrokken.
5. Er is genoeg plaats op het 100 meter nabij gelegen Sint Jansplein in Moergestel. Ook in de naastgelegen woonwijk zijn ’s avonds meerdere vrije plaatsen waar laden plaats zou kunnen vinden. Dit zijn betere locaties dan de gekozen locatie waar drie parkeerplaatsen beschikbaar zijn bij drie woningen.
De bezwaarschriftencommissie van oordeel is dat de bezwaren ongegrond kunnen worden verklaard. Hieraan liggen de volgende overwegingen ten grondslag.
Tijdens de hoorzitting heeft het college de keuze voor de locatie aan het Huysackerpad in Moergestel nader toegelicht. Er is daarbij aangegeven dat er in een eerdere fase een locatiekaart is opgesteld aan de hand van geprognotiseerde behoefte aan elektrische laadvoorzieningen en de spreiding daarvan. Nadat bleek dat een van de destijds bepaalde locaties, te weten de locatie aan het Kruysackerplein in Moergestel vanwege technische problemen niet te realiseren was, is naar nieuwe locatie gezocht, nabij het Kruysackerplein. Daarbij is toegelicht dat gezocht is naar een locatie die binnen 100 meter van de oorspronkelijke locatie lag die voldeed aan de gestelde criteria. Daarbij is de locatie aan het Huysackerpad in Moergestel als geschikt beoordeeld. Het betreft haaks op de weg gelegen parkeervakken waar veilig in- en uitgeparkeerd kan worden. Daarnaast is de locatie aan het Huysackerpad goed per auto en te voet bereikbaar.
De belangen van de directe omgeving kunnen gekwalificeerd worden als de parkeergelegenheid ter plaatse en de loopafstanden naar een vrije parkeerplaats. Het college heeft het belang van omwonenden als volgt gewogen. Er is binnen een straal van circa 100 meter alternatieve parkeergelegenheid aanwezig. Op minder dan 200 meter is op het Sint Jansplein in Moergestel zeer ruime parkeergelegenheid. Het betreft voorts een centrumlocatie waar een inwoner er rekening mee dient te houden dat hij/zij niet altijd direct voor of nabij de woning kan parkeren. Het college is daarom met de bezwaarschriftencommissie van oordeel dat een zorgvuldige en volledige belangenafweging is gemaakt waarbij het college in redelijkheid tot het bestreden besluit van 22 september 2022 kon komen.
Het college weegt daarbij ook mee dat voor elke locatie zal gelden dat deze in enige mate nadeel kan opleveren voor bewoners van nabij gelegen woningen. Aan de gekozen locatie kleven niet onevenredig meer nadelen voor omwonenden dan voor een andere locatie zou gelden. Dat de locatie een gevaarlijke situatie zou opleveren is niet gebleken. Evenmin is gebleken dat de vindbaarheid van de laadpaal problematisch zou zijn. Daarbij kan worden opgemerkt dat de locaties van laadpalen voor bezitters van elektrische auto’s online en via apps beschikbaar zijn.
Ten aanzien van de bezwaargrond dat de aanleg van de parkeerplaatsen is opgelegd ter gelegenheid van de bouw van de woningen aan het Huysackerpad overweegt het college als volgt. Dat in het kader van een herontwikkeling de initiatiefnemer de kosten draagt van de aanleg van openbaar gebied is gebruikelijk. Dat doet niet af aan het feit dat het openbaar gebied eigendom is van de gemeente, en de gemeente beheerder is van het gebied. Hiermee verdraagt zich ook dat de gemeente, wanneer door een tijdsverloop van circa 25 jaar maatschappelijke omstandigheden wijzigen, andere keuzes maakt ten aanzien van de inrichting van het openbaar gebied.
Het college neemt deze overwegingen van de bezwaarschriftencommissie over en legt deze ten grondslag aan dit besluit in heroverweging.
dat de provincie Noord-Brabant en Limburg elektrisch rijden willen bevorderen en samen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) regio Zuid vormen;
dat de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Oisterwijk een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;
dat de gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;
dat de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);
dat een plankaart is opgesteld waarin 32 locaties zijn bepaald waar op basis van de te verwachten behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;
dat de laadlocaties zijn bepaald aan de hand van toekomstprognoses per wijk tot 2025, de plaatsingscriteria zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en de lokale kennis vanuit gemeente Oisterwijk;
dat een van de destijds bepaalde locaties, Kruysackerplein in Moergestel als gevolg van technische problemen heeft geleid tot overlast voor de nabij gelegen woning;
dat het daardoor wenselijk is om de betreffende laadpaal op het Kruysackerplein te verplaatsen;
dat ook de gemeente initiatieven op het gebied van duurzaam vervoer wil faciliteren;
dat elektrisch rijden goed is voor het milieu;
dat het de verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen in Nederland de komende jaren toeneemt;
dat de vraag naar laadmogelijkheden, anders dan de eigen laadvoorziening thuis, daarmee ook toeneemt;
dat voor het stimuleren van elektrische mobiliteit het belangrijk is dat er een (netwerk van) elektrische laadpunt(en) beschikbaar is;
dat de gemeente Oisterwijk daarom inzet op het aanbieden van voldoende laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen op logische dan wel strategische locaties in Oisterwijk;
dat er omwille van het behoud van de laadvoorziening in Moergestel in overleg met Vattenfall naar een alternatieve locatie is gezocht;
dat deze locatie is gevonden aan het Huysackerpad in Moergestel, op ongeveer 100m loopafstand van de oorspronkelijke locatie aan het Kruysackerplein;
dat de laadpaal in de haakse parkeervakken, gelegen aan de overkant van het tegenover woningen 2,4 en 6 wordt gesitueerd;
dat haakse parkeervakken de voorkeur hebben ten opzichte van langs parkeervakken. Dit vanwege het in- en uitrijden van het parkeervak en de aansluiting van de laadkabel op de laadpaal.
dat het college met dit besluit in heroverweging bij de laadpaal aan het Huysackerpad in Moergestel één parkeervoorziening reserveert welke uitsluitend te gebruiken is voor het laden van elektrische voertuigen;
dat dit tot afname leidt van een beschikbare openbare, vrij toegankelijke parkeervoorziening;
dat er daarmee voor de directe omgeving een verschuiving plaatsvindt qua parkeermogelijkheden en dat daarmee de loopafstand naar een vrij beschikbare parkeerplaats mogelijk ook groter wordt;
dat een grotere loopafstand verder geen afbreuk doet aan de bruikbaarheid van de weg, parkeren in de directe omgeving blijft mogelijk;
dat met de aanduiding van één parkeerplaats enerzijds de elektrische rijder wordt gefaciliteerd en anderzijds de directe omgeving niet direct geconfronteerd wordt met de afname van twee openbare parkeervoorzieningen;
dat ongeacht een eventuele toename van de parkeerdruk of een grotere loopafstand de gemeente het faciliteren van laadvoorzieningen in de openbare ruimte dusdanig belangrijk vindt dat aan het aspect van duurzaam vervoer een zwaarder gewicht wordt gehangen;
dat ondanks een eventuele toename van de parkeerdruk en/of loopafstand de weg en de parkeervoorzieningen in stand worden gehouden en daarmee de bruikbaarheid blijft gewaarborgd;
dat de reservering van één parkeervoorziening verder geen afbreuk doet aan de veiligheid van de weg en weggebruikers ongewijzigd beschermd blijven;
dat met de doelstellingen van dit besluit in heroverweging het algemeen belang niet wordt geschaad;
dat er overleg met de chef van de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant heeft plaatsgevonden;
dat de genoemde wegen c.q. weggedeelten onder beheer van en gelegen zijn binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Oisterwijk;
- 1.
- 2.
- 3.
in plaats van het herroepen besluit van 22 september 2022 (in bezwaar) een nieuw verkeersbesluit te nemen waarbij één gereserveerde parkeervoorziening wordt gerealiseerd/ingesteld ter plaatse van de haakse parkeervakken gelegen aan de overkant van de woningen aan het Huysackerpad 2,4 en 6 uitsluitend bedoeld voor het opladen van een elektrische voertuigen. Dit door middel van het plaatsen van het bord E04 zoals omschreven in bijlage I bij het RVV 1990 met onderbord “alleen voor opladen elektrische voertuigen” en met onderbord OB0504 L en ander zoals is weergegeven op de bij dit besluit in heroverweging behorende overzichtstekening met kenmerk 2023-15 en weergave van te plaatsen verkeersborden.
Tegen dit besluit op bezwaar kan, binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, beroep ingesteld worden door:
- Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bezwaar hebben gemaakt tegen het bestreden verkeersbesluit van 22 september 2022 met nummer 2022-28.
Het beroepschrift dient op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht te zijn ondertekend en bevat tenminste:
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Het beroepschrift kunt u indienen bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant, team bestuursrecht, postbus 90006, 4800 PA Breda. U bent voor het instellen van beroep griffierecht verschuldigd. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de rechtbank Zeeland-West-Brabant.
Het indienen van beroep heeft geen opschortende werking. Is het toch belangrijk dat de uitvoering van het besluit direct tegengehouden wordt? Dan kunt u, naast het beroepschrift, om een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen, als u beroep heeft gemaakt.
Als u het beroepschrift of een verzoek om voorlopige voorzieningen digitaal wilt indienen, dan kan dit via www.rechtspraak.nl, via het digitaal loket bestuursrecht.