Centraal Meldpunt Identiteitsfraude

03 februari 2022

De afgelopen jaren is er een toename van identiteitsfraude in Nederland. Bij identiteitsfraude misbruikt iemand jouw persoonsgegevens. Het gaat bijvoorbeeld om je paspoort, burgerservicenummer, rekeningnummer of handtekening. 

Hoe gaan criminelen te werk?

Diefstal van deze gegevens gebeurt vaak online, hoewel dit ook telefonisch of bijvoorbeeld via het oud papier kan gebeuren. Criminelen bellen je bijvoorbeeld met een babbeltruc om aan je gegevens te komen. Of ze sturen je zogenaamd een e-mail namens een bank of overheidsinstelling en vragen om je gegevens te delen. Wees hier alert op! Je bank of overheidsinstantie vraagt nóóit om op een link te klikken en vervolgens om je inloggegevens.

Wat merk je?

Vaak merk je pas iets van identiteitsfraude als criminelen je gegevens daadwerkelijk gaan gebruiken. Er worden bijvoorbeeld ineens grote bedragen afgeboekt vanaf je rekening, of je krijgt rekeningen voor spullen die je nooit besteld hebt.

Wat kan je doen?

Ben je (mogelijk) slachtoffer van identiteitsfraude? Neem dan zo snel mogelijk contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) registreert meldingen van burgers over identiteitsfraude en neemt als dat nodig is contact op met andere organisaties, zoals politie. Daarnaast kan je bij het CMI terecht voor:

  •  tips om identiteitsfraude te voorkomen;
  • advies en ondersteuning als je zelf slachtoffer bent van identiteitsfraude

Meer informatie?

Bel 088 - 900 10 00 of kijk op www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/centraal-meldpunt-identiteitsfraude-cmi