Afvalstoffenheffing: hoe zit het
De afvalstoffenheffing bestaat uit 2 onderdelen: een vast bedrag per jaar en een bedrag dat je betaalt per lediging. Het vaste bedrag betaalt iedereen, of je nu wel of geen afval hebt. Met dit geld zorgt de gemeente dat al het afval ingezameld en verwerkt wordt. Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen die je in mei krijgt, staat het vaste bedrag voor de afvalstoffenheffing van 2023. Daarnaast staat op het aanslagbiljet het bedrag dat je betaalt voor het aantal ledigingen van jouw container in 2022.
Het tarief per lediging hangt af van het soort container en de inhoud.
Kosten ledigen containers per 1 januari 2023Soort container | Prijs |
---|
Vast tarief (dit betaalt ieder huishouden) | €122,88 |
Legen container restafval 140 liter | €6,73 |
| |
Legen container restafval 240 liter | €12,30 |
| |
Legen container papier of gft-afval 140 liter | gratis |
Legen container papier of gft-afval 240 liter | gratis |
Inzameling zakken PMD-afval (plactic, metalen, drinkverpakking) | gratis |
Bovengrondse verzamelcontainer - vast tarief | €80,64 |
Ondergrondse verzamelcontainer - bedrag per keer dat afval in de restafvalcontainer wordt gegooid | €2,05 |
Je betaalt de afvalstoffenheffing samen met de andere gemeentelijke belastingen. Het aanslagbiljet krijg je in februari, hierop staat het vaste tarief van 2023. Ook het aantal ledigingen in 2022 staat op de aanslag. Betalen kan op 2 manieren:
- Via automatische incasso. Je betaalt dan in maandelijkse termijnen. De laatste termijn schrijven we eind januari 2024 af. Je hebt er verder geen omkijken meer naar en je weet zeker dat jouw aanslag op tijd wordt betaald
- Je regelt de betaling zelf. In dat geval betaal je de totale aanslag in 1 keer of in maximaal 2 termijnen
Wil je weten wanneer jouw containers geleegd zijn? Vraag bij ons een overzicht op. Stuur een e-mail naar belastingen@oisterwijk.nl.